
Woensdag 20 mei
Interviews
Doordat ik woensdagmiddag ontzettend lang in de file heb gestaan,
heb ik het begin van het festival zelf niet kunnen meemaken.
Mijn vrouw, Julia, heeft daarom aantekeningen gemaakt bij de interviews.
Ze vond de vraaggesprekken moeilijk te verstaan.
De interviews werden vandaag afgenomen door Jan van der Mast.
Van der Mast:
"Het thema van het Eenakterfestival is dit jaar Nederlandstalige schrijvers.
Daarom heeft de organisatie mij gevraagd om interviews af te nemen.
Het leek hun een goed idee om de regisseurs in het interview te confronteren
met een Nederlandse schrijver."
Maarten Freriks
regisseerde voor 'DUW Produkties en gelegenheidstheater' uit Delft 'ISMENE'.
Freriks:
"Deze keer hebben we unaniem gekozen voor
'Ismene', een opvallend toneelstuk dat Laurens Spoor in 1987
schreef voor Toneelgroep Amsterdam.
We hebben ons vooral op de soap gericht.
De tragedie komt vanzelf, in de loop van het stuk.
Van der Mast:
"Wat is je favoriete zin in het stuk?"
Freriks:
"Zo'n drukte om een kleine moord.
Een moord.
Eén moordje..."
Kees van Leeuwen regisseerde voor Onder Ons uit Hazerswoude 'BAR'
Van Leeuwen:
"'BAR' is oorspronkelijk een TV-stuk, dat is geschreven ter gelegenheid
van de 'Bronzen Luis' uitzending van De Plantage, op 21 december 1997.
Wij brengen het voor het eerst op toneel."
Van der Mast:
"Wat is je favoriete zin in het stuk?"
Van Leeuwen:
"De zin waarin de acteur vertelt over zijn verdriet en
het zand in zijn tranende ogen."
Saskia Apon regisseerde voor Helvetia uit Hellevoetsluis 'SURPRISE, SURPRISE'
Apon:
"Ook dit is oorspronkelijk een TV-productie, die wij voor het eerst op toneel brengen.
In het stuk komt een hond voor.
We hebben er, in overleg met de schrijver,
voor gekozen om een namaak-hond te gebruiken."
Van der Mast:
"Wat is je favoriete zin in het stuk?"
Apon:
"Er is me zojuist een hartpatiëntje door de neus geboord."
Opening
John van der Bie,
voorzitter van het Eenakterfestival,
opende de avond door ons voor te lezen,
dat het doel van het Eenakterfestival is om
amateurtheatermakers te stimuleren en ze
een kans te geven op te treden in een echt groot theater
met alle mogelijkheden die dat biedt.
"Welkom bij de derde editie van het Delfts Eenakterfestival... in Theater De Veste"
Even dacht ik dat hij al helemaal was vergeten dat dit de
achtste editie is van het Delfts Eenakterfestival.
Het Eenakterfestival bestond al lang voordat de eerste paal van
Theater De Veste de grond in ging!
Zelf zal ik die mooie jaren in het Waagtheater nooit vergeten...
De voorzitter verrichtte de openingshandeling door met een
afstandsbediening van een TV het eerste stuk van de avond 'aan te zetten'.
Dat was heel toepasselijk, want alle drie de stukken van deze
avond hadden veel met televisie te maken...
Ismene
Aan de eettafel zitten Iokaste, haar broer Kreoon, haar dochter Antigone en Kreoon's zoon Haimoon.
Het aantal lege borden maakt pijnlijk duidelijk dat het gezin
incompleet is: Oidipous heeft zich
teruggetrokken op de zolder sinds de dubbelzinnigheid van zijn
relatie met Iokaste aan het licht is
gekomen; zijn zonen Eteokles en Polyneikes vechten intussen op
leven en dood om de troon; dochter
Ismene verkoos de rust van het boerenleven boven de onvermijdelijke familietragedie.
Er volgen verwikkelingen waarin machtswellust, wantrouwen en haat de
hoofdrol spelen; kortom gebeurtenissen
die in een hedendaagse tv-soap niet zouden misstaan. Het
resultaat: één huwelijk en drie doden. In de
opmaat voor 'de volgende aflevering' blijkt één
van de doden op zijn schreden te zijn teruggekeerd.
Laurens Spoor weet op geraffineerde wijze de klassieke tragedie en de moderne soap met elkaar te
verbinden. Het bevat elementen uit beide: het poëtisch
taalgebruik en de snel op elkaar volgende
handeling strijden om de aandacht. De vraag die rest is, welk
van beide stijlen hier nu geparodiëerd wordt.
Dit stuk begon zeer krachtig.
We hoorden muziek en een stem die deden denken aan het begin
van aflevering driehonderdzoveel van een soap-serie.
Eén voor één werden de spelers aangekondigd,
met een korte toelichting op hun rol in de gebeurtenissen.
Het toneel zag er mooi uit: een goed gebruik van ruimte,
kleur en muziek.
We hadden alle gelegenheid om hier naar te kijken,
want na de begintune ging Antigone uiterst rustig
en heel zorgvuldig de lange tafel dekken,
terwijl Haimoon de "Telegraaf" las.
Een mooi kijkspel waarbij geen woord gewisseld werd.
Toen er dan eindelijk gesproken werd,
begonnen ook de problemen met dit stuk.
Af en toe was het totaal niet te verstaan.
Vooral van Antigone en Kreoon moest ik hele strofen missen.
Alle teksten in het stuk hadden een strak metrum en rijmschema.
In feite was het hele stuk een gedicht.
De spelers wisten daar met wisselend succes mee om te gaan.
Op sommige momenten kwamen de teksten heel oubollig over en werkte het storend.
Op andere momenten hoorde je een grapje al aankomen en dat was leuk.
De heftige emoties die in het stuk voorkwamen,
vond ik soms onvoldoende naar buiten komen.
Dat had ook weer veel met de geluidssterkte te maken.
Zelfs in haar uitbarstingen sprak Antigone vaak nog te zacht en in de verkeerde richting.
Al met al vond ik het een heel goed stuk.
Het stelt hoge eisen aan de spelers.
In veel opzichten zijn zij er in geslaagd om daaraan te voldoen.
Vooral Eteokles kwam goed uit de verf en was woord voor woord te verstaan.
Ga zo door, DUW, maar graag tien decibel harder!
Enkele publieksreacties
"Ingewikkeld."
"Erg goed, grappig die soap."
"Een beetje saai, het begin was leuk."
"Mooie tekst."
Bar
'BAR', een 12 minuten durende tekst, is geschreven ter gelegenheid
van de 'Bronzen Luis' uitzending van De Plantage, op 21 december 1997.
Als eerste gezelschap in Nederland speelt Onder Ons "BAR" als toneelstuk.
'BAR' speelt zich of aan de bar van de studio, waar De Plantage wordt opgenomen.
Een Gast wacht aan de bar op zijn beurt.
Hij raakt aan de praat met de vrouw achter de bar.
In hun korte gesprek komt van beiden hun kijk op het leven naar buiten.
De gast kijkt bij zichzelf naar binnen met als resultaat een verrassend besluit.
Het bovenstaande inleidende stukje uit het programmaboekje
had ik zelf nog niet gelezen voordat ik het stuk zag.
Misschien is dat jammer, want nu begreep ik er weinig van.
Van de andere kant:
Ik denk dat een toneelstuk duidelijk moet zijn zonder
dat je zo'n inleiding gelezen hebt.
In dat opzicht schoot 'BAR' voor mij te kort.
De beide TV-toestellen op de achtergrond waren me wel opgevallen.
In het begin probeerde ik de TV's te volgen tegelijk met het stuk.
Misschien had hetgeen op de schermen gebeurde iets te maken
met de handelingen op het toneel?
Ik kon er geen verband tussen ontdekken, dus daarna heb ik de TV-schermen genegeerd.
Daardoor miste ik weer de grap aan het einde:
De acteur die eerst aan de bar zat te praten,
zag je op het TV-scherm weggaan en de deur achter zich dicht trekken.
Het gesprek tussen de barvrouw
en de acteur die daar op zijn beurt zat te wachten
was af en toe leuk.
Vooral die gedeelten waar ze allebei over hun eenzame leven spraken.
De barvrouw kwam hierin het meest natuurlijk op me over.
Maar telkens als ze begonnen te praten over Hanneke Groenteman,
zonder één keer haar naam te noemen,
raakte ik natuurlijk de draad weer kwijt.
Al met al vond ik het niet erg dat het maar twaalf minuten duurde.
(Hanneke Groenteman is de presentatrice van het TV-programma 'De Plantage',
een cultureel praatprogramma.
Ik heb het maar even opgezocht in de TV-gids,
want ik heb er nog nooit naar gekeken.)
Enkele publieksreacties
"Spitsvondig; leuk."
"Vluchtig; heel snel."
"Verstaanbaar in tegenstelling tot het vorige stuk."
"Ik heb echt genoten."
Surprise, surprise
'Surprise, Surprise' geeft ons een kijkje achter de schermen
van een human interest show. Een show waarin mensen bij elkaar
gebracht worden.
In dit geval een zoon en een vader die hij tien jaar
niet gezien heeft en die hij wat hem betreft ook niet meer
hoeft te zien.
Maar ja, hij zit in het schuitje en na allerlei verwikkelingen blijkt
hij er niet meer uit te kunnen stappen.
Het stuk toont ons de onmenselijke kant van de
human interest show, de presentatrice gaat over lijken, want
de show must go on. Het laatste beeld toont ons de kijker, -
in dit geval gerepresenteerd door de werksters van het hotel, waar de
opnames plaatsvinden - die tot glycerinetranen toe geroerd zijn.
Een stuk dat 'Surprise, surprise' heet, moet wel verrassend zijn.
Mijn verwachting was dan ook hoog gespannen.
En ik werd niet teleurgesteld.
Net als bij het eerste stuk was de openingsscêne meteen raak:
Toen het doek op ging stonden alle spelers op twee na vooraan op het toneel.
En ze rookten allemaal.
Duidelijk gespannen voor de dingen die komen gingen.
Een verrassend beeld, met goede muziek erbij.
Er werd goed gespeeld
en omdat voor het eerst deze avond de verstaanbaarheid geen enkel probleem was,
konden we als publiek ook meer ontspannen van het geheel genieten.
Al snel zaten we helemaal in het verhaal.
We weten wel hoe het achter de schermen waarschijnlijk toegaat bij dat soort
TV-programma's, maar hier werd het heel duidelijk getoond.
De presentatrice van de show sprak haar gasten aan alsof het huisdieren waren:
"En we kijken niet in de camera hè? Nee, dat doen we niet, dat doen we niet."
Van dit stuk heb ik echt genoten.
Enkele publieksreacties
"Heel leuk."
"Onvoorstelbare bagger."
"Tenenkrommend."
"Fantastisch; leuk."
Jury
De deskundige jury bestond vandaag uit Marijke Beversluis (actrice/dramaturg)
en Herman Naber (acteur).
Herman Naber:
Ja, daar zitten we dan, als recensenten.
En nu denkt het publiek dat wij het wel even zullen vertellen.
Het eerste stuk
Marijke Beversluis:
"Een mooi beeld. Het zag er erg verzorgd uit.
Dit is geen makkelijk stuk
en wat de spelers er van gemaakt hebben,
viel me niet tegen."
Herman Naber:
"Daar ben ik het over het geheel wel mee eens.
Maar we moeten er wel rekening mee houden dat wij,
als recensent op een andere manier tegen een stuk
aankijken dat het publiek.
Als recensent ben je voorbereid,
je hebt het stuk gelezen en je weet daardoor wat er komen gaat.
Maar hoe zit het met de werking van het stuk?
Ik bedoel de overdracht naar het publiek.
Een klassiek stuk is altijd moeilijk te verstaan.
De keuze van dit stuk is een moedige daad
en ik heb niets dan lof voor de spelers.
Het soap-thema vond ik te mager, te summier aangegeven."
Het tweede stuk
Herman Naber:
Ik was blij verrast te zien dat dit TV-stuk ook speelbaar is in een theater.
Er is flink geschrapt in de tekst en het resultaat was mooi en simpel. Chapeau!
Ik vond het vegen van de vloer storend."
Marijke Beversluis:
"Ik vond deze uitvoering beter dan die op de TV.
Je kon goed zien dat zowel de barvrouw als de acteur eenzame mensen waren.
De rustige handelingen tijdens de tekst waren goed.
Het vegen vond ik heel mooi."
Het derde stuk
Marijke Beversluis:
"In dit stuk zag ik van te voren het minst,
maar dat pakte anders uit.
Het is een heel verzorgde productie,
het speelplezier straalt er van af.
Kortom: Dit is heel goed amateurtoneel.
Een leuke 'running gag' was de aansteker die het niet doet.
Dat werd goed consequent volgehouden."
Herman Naber:
Dit stuk leek mij van te voren juist heel interessant.
Het vader/zoon thema sprak me aan.
Ik kan niets dan goeds zeggen over spel, muziek,
belichting enzvoorts...
Maar toch, tja, misschien de 'magerte' van het stuk. Er zit weinig in.
Met meer vaart zou het waarschijnlijk nog beter werken."
Nominaties voor de Delftse Koe
De Jury had in eerste instantie twee vrouwen genomineerd.
Toen bleek dat ze voor één vrouw en één man
moesten kiezen, wilden ze geen van de twee gekozen vrouwen laten
afvallen.
Daarom vandaag drie nominaties:
- Marie Claire ten Veldhuis
- Iokaste in 'Ismene' van DUW
- Raymond van der Steen
- Stefan in 'Surprise, Surprise' van Helvetia
- Linda Jansen
- Joop in 'Surprise, Surprise' van Helvetia
Lees verder over donderdag 21 mei...
Terug naar Evelien's eenakterfestival 1998 pagina...
|